Σαββάτο 20 Ιουλίου 2019
22:03:54

24°C

Χαλκίδα

Κυρίως αίθριος

Υγρασία: 40%

Άνεμος: 17.70 km/h

curves banner

babis banner-02

Η αιρετική «Βιριδιάνα» στη Ερέτρια

Κατηγορία
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Ημερομηνία
2 Φεβρουάριος 2018 20:45

Την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου, στις 8:45 το βράδυ στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Συλλόγου «Κ. Κανάρης» (απέναντι από την εκκλησία της Παναγίας Παραβουνιώτισσας), η Κινηματογραφική Λέσχη Ερέτριας προβάλλει την ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ «Βιριδιάνα».
Ιαπανο-μεξικάνικη παραγωγή, ισπανόγλωσση, ασπρόμαυρη, διάρκειας 90 λεπτών, σε σενάριο Λουίς Μπουνιουέλ και Χούλιο Αλεχάντρο ντε Κάστρο και με πρωταγωνιστές τους Σίλβια Πινάλ, Φρανσίσκο Ραμπάλ, Φερνάντο Ρέι, Χοσέ Κάλβο, Μαργκαρίτα Λοζάνο.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.

['Οταν το 1960, για λόγους πολιτικής προπαγάνδας, ο Φράνκο κάλεσε τον Λουίς Μπουνιουέλ να γυρίσει στην πατρίδα του και να σκηνοθετήσει ένα φιλμ της δικής του επιλογής, ο Ισπανός σκηνοθέτης δέχτηκε να επιστρέψει, μετά από δεκατρία χρόνια στο Μεξικό. Ο μεγάλος σκηνοθέτης που συνδέθηκε με το κίνημα του υπερρεαλισμού αλλά και της αναρχίας και κατέθεσε προσωπικό ύφος σε μια σειρά ταινιών που είναι κλασσικές («Η ωραία της ημέρας», «Το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου», «Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας κ.α.), του ...ανταπέδωσε την «ευγενική χειρονομία» γυρίζοντας τη «Βιριδιάνα». Μία σπουδαία ταινία, ένα αιρετικό αριστούργημα που δεν διστάζει να καυτηριάσει τόσο την άρχουσα τάξη, όσο και την υποκρισία της θρησκευτικής εξουσίας. Το αποτέλεσμα ήταν το καθεστώς να απαγορεύσει το φιλμ (μέχρι και την πτώση του, το 1977) και να κάψει τις κόπιες, όχι όμως πριν προλάβει μία από αυτές να περάσει στη Γαλλία και να βραβευτεί με τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών. Η ταινία αφορίστηκε και από το Βατικανό, ως βλάσφημη.

Η υπόθεση του έργου:
Η νεαρή Βιριδιάνα (Σίλβια Πινάλ) έχει διαλέξει μία ζωή σύμφωνη με το γράμμα του Θεού της. Η διαδρομή της μέσα στη ζωή δε νοείται να αποκλίνει από τις θεϊκές οδηγίες. Βέβαια, ο κόσμος μέσα στον οποίο κινείται δεν μοιράζεται τις ίδιες αγνές προθέσεις. Λίγο πριν αφοσιωθεί επίσημα στον Θεό, επισκέπτεται τον μοναδικό συγγενή της, ένα χήρο θείο (Φερνάντο Ρέι). Η Βιριδιάνα μοιάζει καταπληκτικά με την πεθαμένη σύζυγό του. Μπροστά σ' αυτή την ομοιότητα, ο θείος της την ερωτεύεται, αλλά εκείνη δε θέλει να ζήσει μαζί του. Κάποια νύχτα, όμως, την πείθει να φορέσει το νυφικό της γυναίκας του και με τη βοήθεια της υπηρέτριάς του, ρίχνει υπνωτικό στον καφέ της νεαρής κοπέλας. Την άλλη μέρα, της λέει ψέματα ότι τη βίασε. Ο καταθλιπτικός μεσήλικας με τις κρυφές, φετιχιστικές συνήθειες θα επιχειρήσει να την κάνει δική του για πάντα (φωτογραφία). Πνιγμένος από τις ενοχές και την αυτό-λύπηση, ο άνδρας θα αφήσει όλη του την περιουσία στην μακρινή ανιψιά.
Η Βιριδιάνα θα βρει τώρα έναν καλύτερο τρόπο για να υπηρετήσει τον Κύριό της. Θα μαζέψει όλους τους ζητιάνους της πόλης μέσα στην πολυτελή έπαυλη. Ταυτόχρονα, ο γοητευτικός μοναχογιός του θανόντος, Χόρχε (Φρανσίσκο Ραμπάλ) θα εγκατασταθεί στην οικογενειακή κατοικία. Όμως η σαρκοφάγα απληστία των ευνοουμένων και ο ακόμα πιο επικίνδυνος πόθος του νέου, θα εκθέσουν τις υψηλές ιδέες της γυναίκας στην φτηνή και σκληρή πραγματικότητα. Όταν η Βιριδιάνα και ο Χόρχε φεύγουν από το σπίτι για κάποιες δουλειές, εισβάλλουν κακοποιοί, οι οποίοι μεθούν και προκαλούν καταστροφές. Η Βιριδιάνα και ο Χόρχε γυρνούν νωρίτερα από το αναμενόμενο και βρίσκουν το σπίτι σε άσχημη κατάσταση.
Μέχρι το τέλος, η Βιριδιάνα θα εξακολουθήσει να αποποιείται την ευτυχία, την επιλογή και την ελευθερία και θα περιφέρεται με το ακάνθινο στεφάνι πάνω στα ξανθά μαλλιά της. Ποιος όμως θα προθυμοποιηθεί να την σώσει από τον αληθινό κόσμο;

Με τον χαρακτήρα της ειρωνικής παραβολής και μέσα από μια σειρά υπαρξιακών διαπιστώσεων, ο Μπουνιουέλ χλευάζει, όχι την ουσία της διδασκαλίας αλλά την αδυναμία του χριστιανισμού και οποιασδήποτε μοντέρνας πίστης να κατανοήσει πραγματικά τις ανάγκες των ανθρώπων που υποτίθεται ότι θέλει να υπηρετήσει και παράλληλα, κατεδαφίζει την περιφερόμενη-προσφερόμενη έννοια της «χριστιανικής ηθικής». Ενώ, ευθύ είναι το κατηγορώ του και στην αναλγησία της κοινωνίας. Κάθε πλάνο, κάθε αντικείμενο – σύμβολο, όλα βρίσκονται εκεί για να αμφισβητήσουν τον κόσμο όπως μας τον μαθαίνουν..
Χαρακτηριστική και αξεπέραστη η σκηνή με τους κακοποιούς που ποζάρουν για μια φωτογραφία γύρω από το τραπέζι, θυμίζοντας τις φιγούρες από τον «Μυστικό Δείπνο» του Ντα Βίντσι.]

 
 
 

Powered by iCagenda